Torsdag morgon. Vi lämnar barnen på skolan och sen plockar vi upp Peppe & Anna. Flyget från Umeå går 09:50 till Arlanda. När vi landat hinner vi med en snabb lunch och en liten öl innan flyget går vidare till Edinburgh. På flyget till Edinburgh sitter vi rejält utspridda då dom ville ha 200: – för att reservera platser, det tyckte vi inte det var värt. Så jag satt på 16 B, Pia på 5 B, Peppe på 6 E och Anna på 28 B. Vi var även lite försenade från Stockholm då dom var tvungna att byta plan och vi fick åka buss till flygplanet.

Väl framme i Edinburgh tog vi en taxi till hotellet, Haymarket Hub Hotel, checkade in och sen ut på stan. Vi gick närmare 16 500 steg denna dagen. Mycket för att vi gick till Calton Hill vilket var, enligt Google, en promenad på 32 minuter. Och vi gick ju inte raka vägen dit. På vägen dit gick vi förbi inspelningsplatsen för Fast & Furious 9. Jag har sett en. Den första.

Calton Hill är en utsiktsplats, och säkert något mer, men vi gick upp för utsikten. Många bilder blev det tagna där uppe.

Pia och jag bredvid varandra på flyget från Umeå.
Gänget redo att lämna Sverige.
Tack!
St. Mary’s kyrka.
En man med sin säckpipa.
En man med sin björn.
En del av slottet.
Utsikt från Calton Hill.
The National Monument of Scotland. Aka Edinburgh’s Disgrace eftersom den aldrig blev klar.

På vägen därifrån var det dags att samla steg igen. Nu var vi på jakt efter den perfekta puben/restaurangen att äta på. En murrig, klassisk, skotsk pub. Vi hittade en del, men det var fullt i varenda en vi var in i. Tillslut hamnade vi på Whighams Wine Cellars där Peppe, Pia och jag åt en lammgryta och Anna åt fisk. Peppe höll på att elda upp efterrättsmenyn och jag lyckades lämna 149 pund i dricks. 1774: -. När jag fick dosan i handen så trodde jag så klart att man skulle slå in totalbeloppet om man ville dricksa. Så istället för 139 pund så slog jag in 149 pund. Tänkte aldrig på att totalbeloppet blev 288 pund. 3429: -. Det löste sig dock, 10 pund fick dom i dricks istället. Lät rimligare.

Efter middagen gick vi hemåt mot hotellet igen och satte oss vid ett bord i hotellbaren och drack ett par öl innan det var dags att lämna in för kvällen.

”Innis & Gunn – Makes you say the right things at the wrong time!” – Peter Svanbeck
Efterrättsmenyn som brann.
Whighams. Där vi åt middag första kvällen.