LIFE OF RDNY

#life

Månad: februari 2010

Mina nästa kängor!

Dom här verkar inte så jädra dåliga.

Uppdatering ang. Hälsoprofilen

Eftersom vårt liv är som det är just nu så har jag avbokat testet imorgon eftersom vi ska på sjukhuset på morgonen och sen igen på eftermiddagen. Men jag tänkte ändå ge lite info angående den. Fick nämligen ett mail idag om hur testet kommer gå till.


Att tänka på före besöket:
Avstå från träning samma dag.
Undvik att äta en större måltid närmaste timmen före.
Rök eller snusa inte den närmaste timmen före.
Ta med dig ombyteskläder, t-shirt och shorts eller liknande.
Ta med tvål och handduk om du behöver.

VAD INNEBÄR HÄLSOPROFILBEDÖMNING?
Syfte: Ge ökad kunskap om hälsa och livsstil. Se och reflektera över samband mellan levnadsvanor och hälsa.  Motivera till att på ett aktivt sätt ta ansvar för sin hälsa.
Frågeformulär: Först får du själv fylla i ”Frågeformulär till hälsoprofilbedömning”. Detta innebär att du gör en bedömning av dig själv och dina levnadsvanor på en femgradig skala. Frågeformuläret går vi sedan tillsammans igenom.
Mätning: Vi mäter ditt blodtryck, längd och vikt. Grovleken på knän och handleder mäts vilket ligger till grund för beräkningar av viktgränser.
Arbetsprov: Du kommer att få cykla på en testcykel i 6-8 minuter. Belastningen är ganska låg och väljs med hänsyn till kön, ålder, vikt och träningstillstånd. Efteråt beräknas din kondition.
Avslutande diskussion: Slutningen får du möjlighet att i lugn och ro diskutera om och hur du själv kan påverka din hälsa.

Hälsokoll

Jaha. Har varit en ganska turbulent helg minst sagt. Men efter ett par dagar ovetandes vad som har hänt så är nu vår lilla familj på Pia, Trulls och jag själv, hemma allihopa.

Har inte haft tid att träna något dom senaste dagarna, familjen går först, så är det dags att sätta ordentlig fart nu tycker jag. Med början imorgon.

På torsdag ska jag få göra en liten hälsokoll innefattande bland annat konditionstest och om 5-8 månader ska jag få följa upp hur det tagit sig. Ska bli intressant.

Jag tänker även börja tänka lite mer på vad jag stoppar i mig under veckorna samt bokföra här vad jag äter varje dag. Inte hur mycket kalorier osv. Utan enbart vad för slags produkter jag stoppar i truten.

På återseende imorgon!

The List!

EDIT: Finns nu även som sida längst upp.

On public demand. Här är den fullständiga listan.

Pack/checklista
Nödvändig utrustning

Flygbiljetter
Försäkringsbevis
Pass
Pengar/Kreditkort
Sovsäck, (Ska ge komfort vid -15)
Skalplagg, (Vind- och vattenavstötande lättviktsplagg)
Förstärkningsplagg, (Varm jacka/dunjacka, varma långkalsonger/byxor)
Underställ
Långärmad skjorta
T-shirts (funktionsplagg + efter vandring)
Strumpor
Sockor (vandringssockor)
Underkläder (funktionsplagg + efter vandring)
Långbyxor för vandringsbruk
Långbyxor för stadsbruk etc
Rejäla och ingångna vandringskängor
Skor för stadsbruk typ gympadojor/sandaler
Handskar
Mössa
Keps/hatt, (snusnäsduk för solen i nacken)
Solglasögon
Solsskyddsfaktor/Solblock
Skavsårs skydd typ Compeeds
Tandborste/tandkräm
Tvål/shampoo
Handduk
Rejäl och komfortabel dagsäck
Stor ryggsäck alt expeditionsväska
Vattenbehållare/Flaska (Vid öppning som tål varmt vatten alt. Termos
Pannlampa
Reseapotek

Rekommenderad utrustning
Adressbok
Multiverktyg
Kompass
Kamera
Kikare
Nagelklippare
Vandringsstavar
Alko-gel (Handhygien)

Epic gear!

Ja, det är nog inte bara i World of Warcraft som gear har betydelse 🙂

Har suttit och kollat igenom en packningslista jag fick från pathfindertravels.se och det är inte lite saker jag bör införskaffa. Nu kanske det verkar lite överambiöst att jag kollar packningslistor redan, min resa till Himalaya lär ju inte inträffa på ett par år. Men det är rätt dyra saker att införskaffa så det kan vara bra att handla lite eftersom 🙂

Enkla saker som sovsäck som ska ge komfort vid -15 grader, tält, skor och ytterkläder lär ju inte vara någon konst. Men sen ska man hitta underställ som man trivs med, underställ är för övrigt något utav det värsta som finns. Det klibbar och klistrar sig äckligt mot kroppen. Lite klaustrofobi där. Men samtidigt, när man väl är påklädd och ute så är man ändå bra glad att man har det på sig. Men där vill jag nog forska lite.

Det är en massa småsaker som dom rekommenderar en, men samtidigt så är det ju även saker som kan vara bra att ha om man bara är t,ex ute på en tur över dagen. Inte vill jag frysa då heller, och nog vill jag gå bekvämt också. Eller varför inte när man fjällvandrar.

Ja, nog kommer jag ha nytta av de saker jag behöver införskaffa.

Men samtidigt, kläder bör jag nog vänta med ett tag, tills jag kommer i något 🙂

Wii Fit Plus

Vem fasiken kunde tro att man skulle bli andfådd och svettig av att spela tv-spel.

De senaste dagarnas träning har bestått av promenader, lite skidåkning och Wii Fit Plus! När jag vägde in mig tyckte spelet att jag var ”Obese” – Sjukligt fet, överviktig. Tack för den du 🙂 Men det känns verkligen att man tränar när man spelar, och de olika övningar som finns, det finns ju en uppsjö av övningar att göra, är riktigt roliga.

Nu tänker jag inte enbart spela Wii Fit som träning. Nej, nej. Jag ska fortsätta med mina vandringar och skidåkning.

Förutom det så är det nu jobb-helg vilket innebär 17-07 inatt och imorgon 16-07. Så får se hur det blir med träning imorgon.

Lördagen i bilder!

Seg morgon idag. Inte gjort många knop. Men nu ska datorrummet målas i orange och sen ut en lång tur med Trulls innan jobbet kallar.

Igår tänkte jag faktiskt ta en vilodag. Först målade jag en fondvägg nere i vardagsrummet. Det blev grönt. Sen blev det Alla hjärtans dagsfika med Pias bror med familj. Sen tog jag med min Pia på mysig middag ute på Brännlands Wärdshus.

När vi kom hem så upptäckte jag att jag inte hade någon snus, så jag tog Trulls på en rask promenad till affären. Passade då på att springa lite för att få upp flåset.

Så gårdagens träning blev en 35 minuters rask promenad blandat med små löp-intervaller 🙂

Här kommer lite bilder ifrån den härliga eftermiddagen i Trehörningsjö i lördags.

Sol i Tresjö

Första träningspasset sen bloggens start avklarat. Det blev en lite varierande träning 🙂

Kopplade Trulls koppel mellan mig och sparken och sen drog jag Pia en stund och sprang ett tag framför Trulls medans han drog Pia på sparken.

Allt som allt blev det 60 minuter ute i solen.

Skidorna och stavarna är uppburna från källaren. Nu ska vi äta middag, korv stroganoff och potatis. Sen åter hem till Umeå och Melodifestivalen. Highlights FTW!

Välkommen!

Nu åker jag och hämtar mina längdskidor och äter en semla!

© 2017 LIFE OF RDNY

Tema av Anders NorenUpp ↑